Friday, March 5, 2010

2000 Tarlant "La Vigne d'Antan", Champagne

100% Chardonnay
Dosage: 2 g/l
Ungrafted vines
Age of vines: Approx. 55 years
Disgorged: 30/10-2007
Glasses: Zalto White wine and Spiegelau Adina Red wine

Before I popped the cork on this Champagne, I already had an idea how it would be like, as I had tasted it 3 times already. But when I had finished the bottle (all alone) I was actually rather surprised and to some extend my previous analysis was wrong. This is once again a reminder, that you need to care on conclusions - on some Champagnes - before you have had the pleasure of tasting, or at least sharing with someone else, an entire bottle.

In my mind I had the idea, that La Vigne d’Antan was a Champagne with a rich and soft Chardonnay nose. I thought of a dish of scallops, before I opened it, but I actually ended up drinking it with some beef Carpaccio with homemade *pesto and Parmesan cheese (*it’s important to use some lemon peel in the blend, when matching it with white wines or Champagne).

The nose is indeed rich and it’s also elastic as I remember it – so at least I got that right. By elastic I mean the flavours are almost expanding when you stick your nose into the glass. It’s quit fascinating and it’s certainly not hurting the complex touch. If it’s related to the ungrafted vines thing or it’s grown in sandy soil – I couldn’t say for sure? But where I had gotten it wrong it’s in the spices and it’s soil expression. It’s unfolding after 2-3 glasses and taking more and more focus. Most spice notes are dark scented – I wrote Chinese tea on my paper, but also notes of hay and straw came to my mind. The acidity is also in the rise as the mousse slowly calms down and all together the sophistication factor are on the rise, combined with terrific purity, tallness and drinking pleasure.

All in all a fantastic Champagne and I hear the 2002 vintage is soon up for release – I can’t wait.

3 comments:

Barslund said...

Hej Thomas

Kan se at du på det sidste har brugt ZALTO hvidvin glasset når du drikker champagne. Hvordan er det i forhold til Spiegelau Adina (Ribolla)? Holder selv meget af at drikke champagne af ZALTO champagne og vand glasset. Ribolla og Juhlin.

Thomas said...

Hej Martin,

Nu har jeg netop kastet mig over en større glas-test, som jeg på en eller anden måde vil uddrive noget af sidst på året. Det er meget mere kompleks end jeg havde forestillet mig og det kræver virkelig koncentration, da det er nuanceforskelle vi er ude i. Samt det kræver en helvedes masser opvask af glas ;-).

I den proces, er Zalto White wine glasset kommet ind som en joker. Det var ikke umiddelbart et glas jeg havde i tankerne til Champagne - så jeg tester glasset lige nu. Der er ting ved glasset jeg rigtig godt kan lide. Selv håndteringen af glasset – den måde det føles på i hånden, er som de fleste andre Zalto ting, helt uovertruffet. Glasset et ikke så langt i sin udformning fra et glas jeg stødte på flere steder i Champagne. Det glas kaldes ” Darsonville” – men det finder du ikke på disse breddegrader.
Glasset er derfor brillant til at vise friskhed og mineralitet. Har man fat i en Champagne, som allerede er ren og frisk, vil den stråle endnu mere i dette glas. Smagen er også godt med – igen disse ultra lette og tynde glas gør, at man kommer tættere på Champagnen.

Adina glasset er mere ”rundt”. Udvider aromaerne mere, uden af de mister helt fokus. Jeg er slet ikke færdig med mine test endnu, men Adina glasset virker umiddelbart bedre til at holde fokus længere i glasset end Zalto.

Hvorom alting er, så er det allerede mig nu klart, at en glas-test ikke kommer til at vise endegyldige resultater. Alene vinenes forskelle, men vigtigst af alt, så er dine og mine personlige sensorer så forskellige og de attributter jeg vil prise, vil måske være dem du gerne vil nedtone.

Håber det kan bruges.

Bedste hilsner,
Thomas

Barslund said...

Thomas,

Tak for et flot svar. Blir nok nødt til at købe Zalto Hvidvin og Bordeaux, da jeg slet ikke kan få dem ud af mine tanker. Den glas serie gør bare et eller andet ved en..... Og hvad angår din glas test synes jeg det er meget modigt.

Men fortsat god fornøjelse...