Sunday, August 24, 2008

2001 Pira, Barolo ”Marenca”


(Dekanteret 2 timer; Glas Zalto Bourgogne)


Jeg er vild med Marenca og da jeg dekanterede denne vin, var jeg også sikker på, at en god oplevelse ventede mig – men nej. Lad os dog starte med det positive. Her er masser af frugt og næsen oser da også af de klassiske Piemonte dyder; kamfer og skovbund. Men desværre er Marenca i denne årgang ekstrem alkoholisk. I den opulente næse giver det sig ved udtryk i, at vinen fremstår alt for poleret og jeg duftede sågar svesker – en note, jeg ikke er begejstret for. Smagen er voldsom, brænder nærmest i svælget og drikkeglæde er meget lav. Vinen endte simpelthen med, at slå mig omkuld og jeg faldt i søvn på sofaen. SummaSummarum – en kæmpe skuffelse, de resterende flasker ryger langt tilbage i kælderen og jeg håber på, at de herlige tørrede frugter fra 1999 årgangen kan komme frem på sigt og simpelthen æde både alkohol og svesker.
Smagte 23/08-2008

No comments: