Tuesday, May 27, 2008

Champagne madness på Restaurant Geranium (DANISH)

Champagne, Champagne, Champagne…

..min vinklub har nu længe lyttet på min fuglefløjten omkring Champagnes lyksaligheder. Fløjten er en ting – handling er en anden. Der var ingen udvej for mig – vi måtte have vores første egentlige Champagnesmagning.

Smagningen blev afholdt på Restaurant Geranium http://www.restaurantgeranium.dk/, som på endnu en smuk majaften skulle vise sig, at være den perfekte ramme. Geranium serverer måske noget af det mest raffinerede mad i København, som har millimeter præcision, lethed og genialitet. Køkkenet og betjening emmer af selvsikkerhed og overskud – jeg mener, når Rasmus Kofoed nonchalant går ud i haven og tager flaget ned efter solnedgang – er det som en garvede Kaptajn på et rutefly, som roligt informerer sine passagerer om ruten og estimeret flyvetid, alt imens et uvejr raser udenfor. Og en speciel tak til Sommelier; Lasse - er så sandelig også på sin plads, som styrede vores bord med professionel hånd og en regn af nye glas for hver vin.

Jeg tror aldrig jeg har glædet mig så meget til en smagning, som denne. Jeg tror heller ikke jeg har haft så mange sommerfugle i maven før en smagning. Ville det overhovedet lykkedes mig, at overbevise/smitte mine kompetente medsmagere, med min Champagnefeber. Ville mad og vin passe og ville 15 flasker Champagne blive for meget??De svar vil jeg lade mine gæster besvare – men jeg kan allerede nu godt afsløre, at min kærlighed til Champagnen ikke et blevet mindre efter denne smagning.Line-up blev sammensæt for at vise forskelle, matche maden og kombinerede, for det meste, en af de ”store” navne med en mindre producent. Line-up blev afsløret da vi satte os til bords og jeg tog ingen noter – ro til mine gæster og nydelse

Flight 1 Appetizers

1996 Deutz Cuvée William Deutz Rosé
(75% PN, 25% CH)

Her var den så igen. Den svinger lidt – lukket eller åben. Denne ligger lige midt imellem. Mere tilgængelig end den på Søllerød for en måned siden, men mindre sprælsk end min januar oplevelse. Det er en smuk Champagne – rustik, skrøbelig og ekstrem koncentreret. Det var dog, som om der lige manglede det sidste magi.

2002 Vilmart, Grand Cellier Rubis Rosé (60% PN, 40% CH)

Meget fjern næse og slet ikke i nærheden af min seneste oplevelse for en uge siden (den note følger). Smagen er god dejlig med jordbær parfumer. Vores sommelier, Lasse gjorde os opmærksom på, at hvis vi kunne gemme den til retten ”røg, gløder og aske” ville den passe godt. Det viste sig, at være helt rigtig, selvom mit glas næsten var tomt ;-). Men prøv at servere denne med lakse eller ørredrogn.

Flight 2
Røg, gløder & aske.

Fuldkommen vanvittig genial servering. Retten kom ind og små krukker med glødende kul blev åbnet, så en røget tone indhyllede bordet. Rasmus Kofoed serverede selv retten, med ville først sige, hvad vi spiste bagefter. Det skulle vise sig, at være radiser med blæksprutteblæk, kammuslinger, lakserogn og hasselnød-sne – genialt.

1993 Vilmart Couer de Cuvée, Magnum (20% PN, 80% CH)

Jeg har ofte prist Couer de Cuveé for, at være sindssyg ren og dette er ingen undtagelse. Den har en fabelagtig Mersault karakter med smørnæse og en saftig ananas frugt. Herlig ren og pirrende eftersmag og til dato den mest kraffulde Couer de Cuveé jeg har smagt. Hvordan laver man så god Champagne i så svært et år? – bravo.

Flight 3
Hvide asparges Pighvar, luftet brunet smør, Sank Hans urt & vilde løg



1996 Cristal (55% PN, 45% CH)

Hvad skal jeg sige – Cristal 1996 er fuldstændig uimodståelig – næsen er ren, blomstrende, mineralsk, let toasted og med en yderst appetitlig kompleksitet. Smagen er så læskende og som en konstant kildende fløjlshandske i ganen. Aftens absolut mest sexede Champagne.



2002 Agrapart ”Venus” (100% CH)

Faktisk er dette heat interessant. Både Venus og Cristal har disse meget aromatiske rene næser, med den let toastede stil. Cristal har mere autolyse, men Venus er mere vinøs og så sandelig også mineralsk. Giv venus noget tid – det er en stor vin. Når vi nu er i gang med at sætte labels på, så er Venus aftenens mest mineralske Champagne.

Flight 4

Sprød Brissel & Krabbe, rå rabarber, boghvede & Bronze Fenikkel

2002 David Léclapart ”l`Apôtre (100% CH)
(deg. April 2006)

Jeg er helt pjattet med denne vin – men den er i hårdt selskab denne aften. Jeg har lige skrevet en note på den og fastholder stadig, at vi har noget meget stort foran os her. Den udviklede sig konstant i løbet af aftenen – og så den der myntenote i den dybe frugthave…jeg bliver helt blød i knæene.

1996 Bollinger Grande Annee, Magnum (70% PN, 30% CH)

Fuldstændig elektrisk Champagne. Bollinger style, med mørke Pinot fraseringer, rugbrød og kombineret med dette fuldstændige overdådige overskud af frugt. En demonstration af intensitet, magnumflaskens betydning og det magiske 1996 år – der var nærmest stående bifald over hele bordet fornemmede jeg.



Flight 5
Kongens Urtehave

– dækker over en yderst aromatisk urtesuppe fra den smukke have.

NV Jacques Selosse ”Initiale” (100% CH)
(Dog-følger....)

Vi kender den – og Initiale skuffer aldrig. Pirrende ren biovin med milde frugtsafter og spændstig syre. Man kunne drikke initiale hver dag.

NV Jérôme Prévost ” La Closerie
(I princippet en ren årgang 2005)

Jeg kunne godt fornemme den delte bordet. Personligt er jeg vild med næsen. Den mørke Pinot Meunier sammen med disse herlig prikkende bionoter – det har jeg aldrig set før. Smagen er derimod mindre vellykket – den falder for kort – måske skal den have mere tid.

Surprise – doneret af Geranium2003

Leclapart Champanoise Rouge Cuveé L’Eden
Serveret i sorte glas -

Bizar næse, som er sprittet og ubalanceret. Hmmm…måske ikke en repræsentativ flaske – eller?

Flight 6
Glad Kylling, morkler, skovmærke & kartoffelskræller

1990 Jacques Selosse Vintage (100% CH)
(Deg. 8. april -1999).

Nøj hvor var jeg spændt. Denne flaske har ligget 6 år i min kælder. Der er en hel del skæve 1990 Selosse derude, men dette er heldigvis ikke en sådan. Vi har at gøre med aftenens mest komplekse næse. Den er simpelthen så dyb og stadig ret frisk med æblesafter og disse dybe Selosse lag, som integrerer dybe bløde marzipan og chkolade noter. Udvikler sig konstant i glasset og så glem ikke smagen – så får endnu en titel med hjem, som aftenens længste. Hold da fest – mon man nogensinde får smagt den igen?

1988 Krug Vintage

Lad os trække aftenens sidste label op – for her kommer den absolut bedste næse. Når LVMH nu ejer både Krug og adskillige parfume navne, kunne man så ikke bede en af disse lave 1988 Krug, som duft. Jeg afgiver gerne en større ordre, fordi dette en er af disse Champagner, hvor 95% af oplevelse sker med næsen begravet i glasset. Det er de fineste Polynesiske vaniljestænger tilsat rugbrødsflager og et uhørt frugtoverskud, som kun Krug kan frembringe. De 2 gange jeg tidligere har smagt 1988 har jeg lidt nørdet hævdet, at den har et hul på mid-palate – og det har den altså stadig. Men for pokker – det er altså et luksusproblem og det er stadig en mesterlig Champagne, som har min 25 års givende liv foran sig.

Surprise – doneret af Bent.

2001 Guigal La Turque

Skiftet tid rød, kunne på papiret have været givende. Vi kender det selv, når man har siddet til en temasmagning og så kommer der en modpol ind og tager fokus. Det skete ikke her og vinen virker lidt akavet – for animalsk midt i Geraniums blomstrende pikante køkken.

Flight 7
Ost

NV Jacques Selosse ”Contraste” (100% PN)
(Deg: 24/1-2007)

Har smagt denne degorering før. Her til osten går den i perfekt spil og de mørke kødfulde frugter bliver mere pikante og afdæmpet og jeg vil gå så langt til at sige, at den bliver elegant. Mon ikke jeg bare skal konstatere, at jeg har en svaghed for Selosse.

Veuve Clicquot 1988 Rare Vintage (56% PN, 11% PM, 33% CH)

Også en Champagne jeg har smagt før. God dyb frugtkerne, som blander karamel og denne kombination af overmodne og friske æbler.

Flight 8
Mælk

1990 Jos. Christoffel jr, Riesling Auslese*** Ürziger Würzgarten

Igen – skiftet fra Champagne til en total petroleumspræget klassisk Riesling – virker svær. Passede desværre ikke til maden. Men jeg er nu vild med denne super friske og delikate vin, som i næsen ikke er sød med er det i smagen

Flight 8
Græskarkerne – multebærsaft & Hvid Chokolade

1994 Zind Humbrecht Tokay Pinot-gris"Clos Windsbuhl”

Efterhånden er fast indslag I vores lille vinklub – det vidner måske om, at min beholdning af dessertvin er næsten ikke eksisterende. Den skuffer ikke og går godt til maden.

Der kom også en rød Bourgogne på programmet – jeg mener det var denne:

2002 Preuré Roch Les Clos Goilotte

Funny vin – syntetisk krydret næse, som har et balanceproblem i min optik – eller måske jeg bare var Champagnehøj på dette tidspunkt.

En skøn aften slutter. Jeg vil gerne sige tak for alle de flotte gaver og for, at I alle var med til at gøre denne aften en helt speciel oplevelse for mig. Jeg lover jeg vil tage jer alle med på flere Champagne togter i nær fremtid.

Flere billeder her: http://www.snakvin.com/foto/thumbnails.php?album=89/Thomas

No comments: